کد مطلب:173117 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:190

سند زیارت عاشورا
شیخ ابوجعفر طوسی رحمه الله در مصباح المتهجد به ذكر چند طریق زیارت عاشورا پرداخته است:

در یك نقل از حضرت امام باقر علیه السلام به این مضمون بیان شده است: [1] .

محمد بن اسماعیل بن بزیع و او از صالح بن عقبه و او از پدرش و او از حضرت باقر علیه السلام روایت می كند كه فرمود: هر كس حسین بن علی علیه السلام را در روز عاشورا (دهم محرم) زیارت كند و نزد قبر آن حضرت گریان شود، روز قیامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات كند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادی كه در خدمت رسول اكرم و ائمه طاهرین علیهم السلام بوده باشد.

راوی می گوید: عرض كردم فدایت شوم، كسی كه در شهر، یا كشور دیگری است و نمی تواند در آن روز


خود را به قبر آن حضرت برساند، چه كند؟

حضرت فرمود:

اگر چنین باشد به صحرا یا بالای بام خانه خود رود و با سلام، اشاره به سوی قبر آن حضرت كرده، بر لعن قاتلان آن حضرت جدیت كند، و بعد دو ركعت نماز بخواند، و این كار را هنگام بر آمدن روز، قبل از ظهر انجام دهد، آن گاه هم خودش در مصیبت آن حضرت گریه كند و هم اگر در تقیه و ترس نیست، امر كند تا خانواده ی او نیز بر آن حضرت گریه كنند، در خانه ای مجلس مصیبتی بر پا كرده، مصیبت حضرت سیدالشهداء علیه السلام را به یكدیگر تعزیت گویند. من ضامن می شوم كسی كه این عمل را انجام دهد، خداوند تمام آن ثوابها را به او عنایت فرماید.

راوی عرض كرد: چگونه یكدیگر را تعزیت و تسلیت بگوئیم؟

حضرت فرمود چنین بگویید:

عظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاكم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد علیهم السلام؛ یعنی خداوند اجر ما را به سوگواری بر حسین علیه السلام بیفزاید و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولی خود، امام مهدی آل محمد علیهم السلام قرار دهد.

سپس حضرت فرمود:

اگر می توانی آن روز برای حاجتی از خانه بیرون مرو كه حاجت مؤمن برآورده نمی شود و اگر هم برآورده شود، میمون و مبارك نخواهد بود و چیزی را در آن روز در منزل ذخیره نكند، كه اگر چنین كرد بركت نخواهد داشت. اگر كسی طبق این دستور عمل كند، ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد همراه با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای او خواهد بود و اجر و ثواب هر نبی، رسول، وصی، صدیق و شهیدی كه از ابتدای خلقت دنیا تاكنون در راه خدا مرده و یا شهید شده است را خواهد داشت.

نكته قابل توجه آن است كه این نقل، توسط حضرت امام محمد باقر علیه السلام است و «علقمه» از حضرت علیه السلام تقاضا می كند دعائی به من تعلیم دهید كه وقتی از راه دور یا نزدیك حضرت سیدالشهداء علیه السلام را زیارت می كنم، آن دعا را بخوانم.

احتمال دارد دعائی كه حضرت به «علقمه» آموزش دادند، همان «دعای معروف علقمه» باشد، ولی به صورت علنی بیان نفرمودند، بلكه برای شخص «علقمه» بوده است.


[1] روي محمد بن اسماعيل بن بزيع، عن صالح بن عقبة، عن ابيه، عن أبي جعفر عليه السلام قال: من زار الحسين بن علي عليهماالسلام في يوم عاشوراء من المحرم حتي يظل عنده باكيا لقي الله عزوجل يوم يلقاه بثواب الفي عمرة و الفي غزوة، ثواب كل غزوة و حجة و عمرة كثواب من حج و اعتمر و غزي مع رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم و مع الائمة الراشدين قال: قلت: جعلت فداك فما لمن كان في بعيد البلاد و اقاصيه و لم يمكنه المصير اليه في ذلك اليوم قال: اذا كان لذلك برز الي الصحراء، او صعد سطحا مرتفعا في داره، و أوماء اليه بالسلام.

و اجتهد في الدعاء علي قاتله، و صلي من بعد ركعتين و ليكن ذلك في صدر النهار قبل ان تزول الشمس ثم ليندب الحسين عليه السلام و يبكيه و يأمر من في داره ممن لا يتقيه بالبكاء عليه، و يقيم في داره المصيبة باظهار الجزع عليه و ليعز بعضهم بعضا بمصابهم بالحسين عليه السلام، و انا الضامن لهم اذا فعلوا ذلك علي الله تعالي جميع ذلك. قلت: جعلت فداك انت الضامن ذلك لهم و الزعيم؟ قال: أنا الضامن و أنا الزعيم لمن فعل ذلك. (مصباح المتهجد،[ اعمال الشهر ]المحرم، ص 772).